www.zslukasove.cz

úterý 21. srpna 2018

Genetická metoda čtení

Tento školník rok se budeme učit číst pomocí genetické metody. Tato metoda je v posledních letech velmi diskutovaná, proto mi dovolte vám ji přiblížit. 

Její kořeny sahají téměř sto let zpět, takže rozhodně nejde o nový a nevyzkoušený experiment. Základy této metody byly položeny již v roce 1913 v tehdy velice moderní a populární čítance Poupata (Josef Kožíšek), moderní metodiku zpracovává od roku 1995 PhDr. Jarmila Wagnerová, Csc., autorka souboru učebnic a pracovních listů. Podstatou je, že školáčci čtou zvlášť písmena a poté celé slovo, bez mezistupně tvoření slabik. Celá metoda je založena na na hravosti: děti zpočátku pracují s barevnými obrázky, kartičkami s písmenky a hrají rozmanité fonetické hry.

Žáci se učí psát nejprve velká tiskací písmena, s obvyklým vyplňováním písanek se začíná zhruba až po čtyřech měsících od začátku výuky. 

Od samého začátku žáci čtou i zapisují celé věty, slova nejprve hláskuji (A-D-A-M) a poté opět spojují ve slova (ADAM). Začíná se nácvikem sluchové analýzy a syntézy nejprve u krátkých slov a postupně se přechází ke slovům delším a složitějším. (Děti si hrají s Marťánkem, který je naučí novou řeč marťanštinu - jedná se o rozklad slova na hlásky a jeho následné složení - celé první dva měsíce školního roku). Naučená velká tiskací písmena děti zároveň i píší. Pokud žáci zvládnou velká tiskací písmena, přecházejí na nácvik malých písmen.

    Výhodou této metody je:
·         Rychlost nástupu čtení, a to nejen slov, ale i vět a jednoduchých textů. (Po čtyřech měsících výuky jsou děti schopny přečíst krátkou pohádku, příběh, nadpisy a nápisy a třeba i názvy obcí atd. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že tato schopnost číst nápisy kolem sebe je velmi silnou motivací a povzbuzuje zájem o další čtení.)
·         Žáci dokážou lépe vnímat obsah vět, jde tedy o čtení s porozuměním
·         Okamžité psaní velkých tiskacích písmen, které umožní dětem procvičit jemnou motoriku a připravit je na psaní složitějších psacích písmen, se kterým se začíná od druhého pololetí školního roku. 

·         Praktická využitelnost čtení a psaní velkých písmen – děti mohou téměř okamžitě psát, což je využitelné i v ostatních předmětech, např. v prvouce názvy stromů, ovoce apod., v matematice mohou děti číst zadání jednoduchých slovních úloh.